Vår webbplats innehåller länkar till tredje parts webbplatser. Dessa länkar är endast för informationssyfte. Eftersom vi saknar kontroll över innehållet på dessa webbplatser eller dess material ansvarar vi inte heller för dess innehåll. Vi ansvarar inte heller för skador eller förluster som skulle kunna uppstå vid användning av dessa länkar

Vår webbplats använder Google Analytics som ett hjälpmedel för att få en bild av hur besökare använder webbplatsen. Denna information används i syfte att utvärdera besöksstatistik, exempelvis använder vi rapporter av besöken på webbplatsen för att förbättra innehåll, navigation och struktur.

Räkfrossa med föreläsning – en vaken tillställning!

Gert frossar

[Stockholm] Nu är vi en patientförening att räkna med. Vi har just lyckats få politikerna i Hälso- och sjukvårdsnämnden dra tillbaka beslutsunderlaget  om upphandling gällande öppenvård och sömnapné. Underlaget saknade många fakta och vissa fakta var inte fakta. Nu ska vi tillsammans med expertis se till att få fram ett gediget beslutsunderlag, triumferade ordföranden Gert Grundström i sin inledning av vårmötet. Ja, vart fall är det en kort sammanfattning av vad han sade när han traditionsenligt inledde vårmötet med Räkfrossa med föreläsare. (Och dagen efter när han hade fått besked att förslaget var återtagit)

Och visst kommer Gerts agerande att få positiva konsekvenser för upphandlingen när man nu hämtar in synpunkter från berörd patientförening som själva är, och har, tillgång till expertis.

Att han fick kännedom om remissrundan rörande upphandlingen kan vi tacka vårt nya medlemskap i HSO för. Det var via den organisationen han fick vetskap om det vinklade dokumentet som skulle styra upphandlingen av öppenvården för oss apnoiker. Nu är det stoppat till gagn för oss alla.

Till vårens räkfrossa kom över 70 medlemmar för att frossa i räkor ta del dagens föreläsning av Martin Olsson som berättade om vikten av sömn och sin forskning kring sömn.  Gert inledde som sagt mötet med att berätta om föreningens insatser den sista tiden som han till stor del skött själv påhejad av oss andra.

BREAS som var kvällens värd stod för räkfrossan och hade även sett till att Martin Olsson tog  sig till storstaden från Göteborg för att berätta om varför vi sover. Martin är läkare vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset och doktorand i sömnmedicin vid Centrum  för sömn och vakenhetsstörningar vid Göteborgs universitet. På plats var även Ulla Söder från ResMed som visade det allra senaste från ResMeds breda produktutbud, Airfit-masken med magnetstängning

Det händer mycket när vi sover berättade Martin. Och att vi helst ska vi sova djupt. Komma i djupsömn. Då rensas hjärnan som bäst. Och det är troligtvis den viktigaste funktionen med djupsömn. Annat som händer när vi sover är att hormoner påverkas och byggs upp, immunförsvaret förstärks, minnet förbättras, muskler, ben, immunförsvar, nerver och anabola byggs upp under sömnen. Och alla sover! Såväl människor som djur.

Vi som är apnoiker vet också hur det är med dålig respektive bra sömn. Vilken skillnad det är på livskvalité!

Martin avtackades med en stor och varm applåd. Mig veterligen somnade ingen under hans föreläsning. Sedan tog frosseriet och lotteriet vid.

Martin Olsson lärde oss en hel del om sömnens betydelse
Kvällen värd från BREAS visade den lilla cpapen som ryms i handflatan

Styrelseledamoten Alf valde en pava rödtjut som pris …
och den vice Johan valde choklad och en kram av ordföranden Gert.