Apné Sverige

utsikt över Stockholm

Apnéföreningen i Stockholm bildades 2003 och firade 20-årsjubileet med att byta namn till Apné Sverige 1 januari 2023. Vid årsskiftet 2023/2024 var vi drygt 900 medlemmar och de allra flesta bor i Stockholm men vi har medlemmar över hela landet.  Vi tror, och hoppas, att ännu fler kan känna sig hemma i Apné Sverige. Sjukdomen är sig lika över hela landet men inte behandlingen och kostnaden för oss patienter. Det vill vi ändra på.

Vi är en aktiv förening och vår ambition är att under 2023 bygga upp ett nätverk av Apnéombud runt om i landet. Vår tanke är att de lokalt ska sprida kännedom om oss och om sjukdomen. Det kan ske genom att anordna möten, besöka vårdcentraler och sömnkliniker och dela ut information i olika former. Kontakta oss om du är intresserad av att bli Apnéombud

Vi behövs

Apné Sverige arbetar aktivt för att förbättra livssituationen för oss med sömnapné och våra närstående. Vi bevakar och tar tillvara våra intressen genom att bilda opinion och påverka politiker och leverantörer av hjälpmedel. Vi jobbar aktivt med att få bukt med den orättvisa kostnaden för oss som måste betala hyra sin behandling.
Vi arbetar aktivt med att sprida information, ge råd och hjälp till apnoiker och Gert Grundström håller ibland föredrag för föreningar.
Se mer på ApnéAkuten där vi börjat sammanställa inkommande frågor m m. Till ApnéAkuten

Våra samarbetspartners

I december 2019 blev vi anslutna till Riksförbundet HjärtLung. Det har gett oss möjlighet att utveckla vår verksamhet och vi tror att du kommer märka det lite extra under 2023.

I maj 2017 blev vi medlemmar i HSO Stockholm som under 2018 bytte namn till Funktionsrätt

Dina medlemsförmåner

Vi brukar ha fyra större medlemsmöten per år men under 2024 kommer vi endast ha tre medlemsmöten. På dom har du chans att lära känna andra medlemmar i samma situation. Du får se och prova på nya hjälpmedel från olika leverantörer samt lyssna på kända föreläsare inom området. Vi brukar avsluta medlemsmötena med en bit mat och lite extra festligt blir det på vår- och höstavslutningarna.
Medlemskapet kostar endast 200 kr per år.

Läs mer om medlemskapet och bli medlem!