Fullsatt julmöte med mycket input

[Stockholm] Om det var ordföranden, föreläsarna, julmaten eller lotteriet, som drog alla medlemmar till årets julmöte den 12 december vet vi inte. Men vi såg att det bars ut extrastolar för fulla muggar och vi i Apnéföreningen fyllde nästan hela Tellus stora sal. Över 100 medlemmar och leverantörerna från ResMed, Philips, BREAS och EesyFlow fanns på plats. Det blev ett uppskattat möte med många vinnare.

Ordförande Gert inledde som brukligt med at ta på sig tomteluvan och passade på att fråga om det fanns intresse för att starta upp bridgespel och om det var några som ville ha bra dietrecept i Drömläget och på webben. Och det var det, så inom kort kommer du att kunna ta del av nyttiga recept som håller dig i form. Hur det blir med bridgen vet vi inte men anmäl gärna ditt intresse här.

Philips var kvällens värd

Kvällens värd var Philips och Johnny Eriksson föreläste om hur en lyckad behandling av sömnapné bäst går till. Vikten av en motiverad patient är påtaglig. Om behandlingen ska lyckas så kan måste patienten kämpa på vid eventuell krångel med mask eller cpap som kan uppstå i början av behandlingen. Vi som har cpap känner till de svårigheter som man kan utsätttas för. Då måste man vara lite envis och målmedveten. En del har inga problem alls.
Optimal inprovad mask, är en annan viktig faktor. Hel- näs eller näskuddemask. Det måste man prova ut och vilken storlek man ska ha. Andas man t ex genom näsan ska man inte ha en helmask. Och så finns det lite hjälpmedel att ta till vid behov, till exempel tejp och hakband.

Johnny slog också ett slag för telemonitorering. Som innebär att man kan få CPAP-maskinerna att lämna data via Internet så en läkare kan ta del av hur sömnen är under natten utan att patienten behöver åka till sömnmottagningen. Det spar tid, kraft och pengar åt alla parter.

CPAP för resor

Johanna Isberg visade upp Philips senaste CPAP, Dream station Go, som främst är avsedd för att ta med sig på resor och en aktiv fritid. Den är kvadratisk och väger bara 840 gram. En utmanare till BREAS och ResMeds senaste resecpap. I början av nästa år ska den finnas för försäljning.

Efter de nyttiga föreläsningarna vankades det julgröt, skinka, bröd, ost, kaffe och kaka. Och lotteri! Många priser. Många vinnare. Och tiden gick fort. Vi ser redan fram mot nästa medlemsmöte den 8 mars 2018. Boka in det redan nu.

Julen räddad för Eva Hamses som vann högsta vinsten!

I väntan på mötets öppnande

ResMed var där…

… och Breas var där…

… EesyFlow var där…

… och naturligtvis var kvällens värd, Philips, där

… och många medlemmar var där.

Johanna Isberg visade upp Philps senaste resecpap som kommer ut till försäljning i början av 2018.

Jonny Eriksson från Philips berättade om hur en bra behandling kan gå till.

Utställarna hade fullt med besök

Inget tjuvkik vid dragning av nästa vinslott.

Choklad jag blir!

… jag med!

Dan Wiksten fotar vinnare för Drömläget

En trippelvinnare!

Dan Wiksten som producerar Drömläget passade på att vinna lite örtsalt och korv.

Vi tackar Philips och WurstMaster för alla härliga priser som skänktes till prisbordet.