Höstmöte med flipp och flopp

[Stockholm] Till vårt höstmöte hittade nästan 50 medlemmar och styrelsen undrar hur många medlemmar som åkte ut till ordföranden i Saltsjöbaden istället för till Tellus Servicehus på Lignagatan där mötena hållits de senaste tio åren. Tyvärr hade adressen till Tellus fallit ur möteskallelsen och bara ordförande Gerts adress fanns på själva kallelsen. Vi befarade att nya medlemmar åkt dit.
Vi ber härmed om ursäkt för den fadäsen.

Eftersom vår ordförande Gert vilar upp sig från stambyte på varmare breddgrader och vice ordförande Johan hade ryggsmärtor inte heller kunde svinga klubban på grund av ryggsmärtor blev det ett lite annorlunda möte.

Larsgösta Almgren som är en gammal räv bakom klubban skulle enligt planerna hålla i det extra årsmötet fick hålla i hela mötet och även lottdragningen.

Han inledde med att berätta hur behandlingen av hans apné förändrats under de 20 år han haft diagnosen sömnapné. Och att det inte alltid är lätt att semestra med husbil uppe i obygden i norr. El? SvagströmsCPAP? Nej konstigt nog så finns det inga CPAPer som man ka n ladda i bil eller husbil. Ännu!

Larsgösta har dock funnit ett bra alternativ till CPAPen, en tudelad bettskena som provats ut av tandläkare Antoine El khoury, kallad Tony, som också var på plats och svarade på frågor som nyfikna medlemmar ställde. En bettskena som fungerade lika bra som CPAP? Och så smidig! Dessutom i princip gratis! Flipp!
Många är vi som vill prova den varianten. Men vi måste gå till husläkaren först för att få remiss…Tony hade ett längre föredrag om den bettskenan på förra årets höstmöte och du kan länka dig dit längre ned på sidan.
Efter Larsgöstas roliga och ”Tonys” intressanta information om bettskena så visade och berättade undertecknad om föreningens hemsida. Det visade sig vara förvånansvärt få av de närvarande medlemmarna som besökt sidorna, som nu besöks av drygt 60 personer varje dag. De fick nu en snabb visning av sidorna som du, i lugn och ro, kan kika igenom, här och nu. Vid presentationen av Facebookgruppen Sömnapné och snarkgruppen var det meningen att Patric Ilar, grundare av den slutna Facebookgruppen, skulle berätta om dess tillkomst i bild och ljud via Messenger. Men det sket sig. Vi fick bild på honom men tyvärr inget ljud. Lite trist när vi faktisk hade övat och övat dagarna innan. Men så är tekniken. Nyckfull. Flopp!

Det extra årsmötet gick dock galant. Enhälligt sade årsmötet ja till att suppleanter avskaffas i styrelsen. Efter det extra årsmötet var det lottdragning där högsta vinsten, ett ångstrykjärn, skänkts av Philips, snabbt rycktes från det fina prisbordet. På vinstbordet fanns det denna gång även lekfullt färgade viner som blev mäkta populära och som inhandlats av vår medlem Kristina Rasch. Tack för hjälpen Kristina!

Vill du läsa mer om Tonys föredrag förra hösten? https://apneforeningen.se/medlemsmote-med-bett/

Leif Ludde lund

Larsgösta Almgren inledde med att berätta om sina 20 års behandling av sömnapné

Tandläkare Antoine El khoury, kallad Tony, till höger i bild, har gjort många lyckade tudelade apnebettskenor.

apneförenigens prisbord

… och så var mötet slut. Och vi får tacka Larsgösta Almgren för svingandet av klubban.