“Klart vi ska vara med”

[Stockholm] Årets sista medlemsmöte, tillika extra årsmöte, inleddes med att ordförande Gert Grundström berättade att Aleris köpt upp Proliva där Stockholm Heart Center, SHC, ingår. (Om konkurrensverket godkänner affären.) Vad det innebär för oss apnoiker vet vi inte riktigt förutom att Aleris kan området. Om det nu blir en ny upphandling eller om Aleris ska bedriva vård på den upphandling som Stockholm Heart Center vann på återstår att se.
Man kan ju fråga sig om alla dessa uppköp och upphandlingsturer gagnar oss patienter och skattebetalare…

Sedd i vården

Kvällens dragplåster var Peter Edfelt från Riksförbundet HjärtLung. Han var inbjuden för att prata om deras senaste satsning: ”Sedd i vården”
Han visade undersökningar som visade att där utförde personcentrerad vård, det vill säga satte patienten i fokus, och lät de vara del i ett vårdteam så var det nästan 3 gånger större chans att tillfriskna gentemot vanlig vård.
Att bli sedd inom vården innebär 30% kortare sjukhustid och att man får en vårdplan som man är delaktig i att skapa.
Man vet att 80-85 % av Regionernas vårdkostnader består av akuta vårdkostnader och mycket pengar skulle sparas om patienterna visste mer om sin sjukdom, kände sig delaktiga i behandlingen och hade en trygghet på sin vårdcentral.

Peter visade upp flera goda exempel på att metoden personcentrerad vård faktisk fungerar. I Henå kommun på Västkusten undrade vårdpersonalen på akuten vart alla KOL-patienter tagit vägen. De akuta sjuktransporterna hade minskat så mycket att de undrade om patienterna hade avlidit. Men det hade de inte. Tvärtom de var friskare än vanlig.

I Borgholm på Öland gick man från 38 inläggningar 2017 till 0 2018 och 23 läkarbesök blev 3 för de som var hjärtsvikt. Patienterna rapporterade dagligen in sitt hälsotillstånd med hjälp av några enkla knapptryck. Vårdcentralen sparade 250 000 genom att satsa på metoden som bygger på att flera yrkeskategorier ingår i ett team- Att man tar  tillvara patientens kunskaper om sin sjukdomsupplevelse och situation och utnyttjar moderna teknik på rätt sätt.

Det är, som Peter avslutade sin presentation, ”Det händer någonting i oss människor när vi blir lyssnade på och sedda” Så är det. Det vet vi alla. Visst är det konstigt att man inte tar tillvara den kunskapen, effektiviseringarna och de besparingarna det kan ge.
Läs mer om personcentrerad vård: “Bli sedd inom vården” på Riksförbundets HjärtLungs hemsida

Alla ville vara med i Riksförbundet HjärtLung

Det extra årsmötet hade en punkt och det var om vi, Apneföreningen i Stockholm,  skulle bli medlemmar i Riksförbundet HjärtLung eller inte. Frågan var uppe och diskuterades på förra medlemsmötet och nu var det dags att ta ett formellt beslut. Alla 93 närvarande medlemmar var positiva och röstade för en anslutning.

Äntligen jul …

Efter mötet vankades det julgröt, skinka, kaffe, pepparkakor och inte minst dragning i lotteriet som vanligt hade massor av fina priser, däribland en fin köttkvarn som Philips skänkt. Den vann Carla Teleki-Andra som på bussen till mötet just läst om hur man fixar sin egen julkorv. Storslam på fem vinster vandrade Gunvor Lindberg glatt hem med.
Och jag tror att de flesta är glada och nöjda med att bli Sedd i vården, mötet, beslutet att ansluta oss till Riksförbundet HjärtLung, skinkan, gröten och lotterivinsterna. Nu vankas det snart jul och ett nytt spännande år. Ses då!

God Jul och Gott Nytt År!
Ludde

Innan mötet passade många på att pröva det senaste inom sömnvården. Johnny från Philips hjälpte till med utprovning av masker.

SomnoMed visade upp de senaste snarkskenorna.

ResMed visade upp sin senaste mask

Gert Grundström berättar om de senaste turerna kring upphandlingen.

Peter Edfelt berättade om Riksförbundet HjärtLungs intressanta projekt: Sedd i vården.

Det var en starkt enhälligt beslut om att Apnéföreningen i Stockholm skulle ansluta sig till Riksförbundet HjärtLung

Peter Edfelts föredrag fångade medlemmarna.

Lotterna gick som smör i solsken

Carla Teleki-Andrae läste på bussen om hur man gör sin egna korv med hjälp av köttkvarn och valde med stor glädje köttkvarnen som Philips skänkt till prisbordet.

Gunvor Lindberg var en flitig pristagare. Hela 5 vinster kammade hon hem.

Alla vann inte första pris men var glada ändå.