Njut Björn Frantzéns kolhydratfattiga mat

[Stockholm] Vi är glada att kunna presentera Recept ut Björn Frantzéns kokbok “för sugna diabetiker och annat folk”. Det har länge  funnits en idé om att vi skulle skriva om bra nyttiga recept för oss överviktiga (för många av oss som har sömnapné är tyvärr överviktiga). Och många av oss får Diabetes 2. Nedan berättar Gert Grundström om hur det kom sig att vi nu kan presentera nyttiga och smakfulla recept av Björn Frantzén.

Att erhålla tre stjärnor i Guide Michelin är otroligt stort.
Men den största stjärnan är Björn Frantzén.

Björn föddes 1977 och fick redan som tolvåring smaka en perfekt stekt köttbit med pommes och bearnaise. Denna matupplevelse kom att inspirera honom att hålla på med matlagning. En mycket stor bidragande orsak till hans framgångar som kock är att Björn fick praktisera hos Christer Lingström på Edsbacka Krog. En krog som Michelin dekorerade med två stjärnor.

Björn Frantzén la grunden till sina gastronomiska kunskaper genom att arbeta på de främsta restaurangerna i Europa som Chez Nico och L´Arpege båda med tre Michelin stjärnor.

2008 öppnade han sin egen Restaurant Frantzén. Två år senare tilldelades han två stjärnor i Guide Michelin som nu har utökats med ytterligare en stjärna.

Men varför presenterar vi Frantzén i Drömläget och på vår hemsida. Jo, det beror på en idé jag fick när jag av min bror fick tipset om en bok som presenterade suveräna smakupplevelser och var anpassade för bland annat oss som är överviktiga. Boken som heter Björn Frantzén lagar mat för sugna diabetiker och annat folk”  har tillkommit därför att Björn och hans fru Sara födde ett barn som det visade sig hade diabetes vid tre års ålder. Föräldrarna skaffade sig snabbt kunskap om sjukdomen och sedan blev det ett projekt att anpassa kosten till diabetiker och samtidigt se till att det smakade bra, ja riktigt bra.

Jag provade flera recept och upplevde den ena smaksensationen efter den andra.

Nästa steg blev att kontakta förlaget och fråga om vi fick presentera recepten hos oss. Det fick vi och det tackar vi ödmjukast för.

Till receptsidan

Gert Grundström