Nyheter från Öst

• Drömläget tar pulsen på Stockholms sömnvård

Pandemin biter inte på Drömläget som kommer hem i brevlådan till alla medlemmar vecka 16. Du kan  ta del av den i pdf-format. Ur innehållet: Gert Grundström hälsar Désirée Pethrus, som är vårdutvecklingsråd för sjukvården i Stockholm, välkommen. Hon får även lite tips… Dan Wiksten … fortsättning

• Ingemar Dahlgren vann budgivningen på BREAS

– Det var jätteroligt att jag vann budgivningen, kommenterar Ingemar Dahlgren från Solna när han nås av budet att han vunnit budgivningen. Det var drygt tio personer som  deltog i auktionen  av BREAS rese-CPAP som avslutades på nyårsafton. BREAS hade åter skänkt en rese-CPAP till … fortsättning

• Sömn- och snarkgruppen slår nya rekord

På Facebook finns en sluten grupp för oss apnoiker och snarkare. Patric Ilar starade den 20014 och den har nu 3 300 medlemmar. Det är en sk privat grupp dit du ansöker om tillträde. Patric brukar ge snabba besked. Till facebookgruppen

• Drömläge 2 finns digitalt

Ett nummer fyllt med Corona och SömnapnéGert Grundström beskriver läget för föreningen och turerna kring ny vårdgivare för oss apnoiker som aldrig verkar ta slut.  Dan Wiksten skriver om expertgruppen som bildats angående Corona och sömnvården. Han har även pratat med professor Yngve Gustafson som … fortsättning

• Experter informerar om CPAP och Corona

Många av våra medlemmar tillhör riskgruppen och är oroliga. Ännu är inte faran över. Det råd vi kan ge är att lita på de råd som våra myndigheter ger och följa deras anvisningar.  Tillhör du riskgruppen så stanna hemma. Beställ mat och nödvändigheter via barn, … fortsättning

• Årets första Drömläge

[Stockholm] Ur Innehållet: Med rättvisa som drivkraft. Ordförande Gert Grundström beskriver sin drivkraft i ledaren. Ett hjärtligt handslag. Vårt samarbete med Riksförbundet HjärtLung ger förhoppningar. Sömnapné – ett av sömnens mysterier. Dan Wiksten har ett långt lärorikt samtal med dr Richard Harlid. Apné Väst berättar … fortsättning

• Mastigt och mustigt Drömläge 4 ute nu

Ett juligt kanonnummer! Gert Grundström i Ledaren: En sömnvård i förfall och en föreining i medvindFöreningen besöker Stockholm Heart CenterLängsta väntetiderna för sömnundersökningMedlemmarna rasar och protesterar Vi ansluter oss till Riksförbundet HjärtLung Gott härligt recept på ugnsbakad lax med godsakerRichard Harlid svarar på läsarnas frågor … fortsättning

• Sesar för statistik

Syftet med Sesar är att fler patienter som lider av sömnapné ska diagnostiseras och få rätt behandling. Syftet är också att utjämna skillnader över landet i den vård patienterna får. Registret utgör även ett betydelsefullt underlag för klinisk behandlingsforskning. Läs mer på sidan  Sesar visar … fortsättning

• Höstens Drömläge

Årets tredje nummer av Drömläget är nu ute. Medlemmarna har fått hem ett exemplar i brevlådan men den kan även avnjutas digitalt här

• Hett Drömläge ute NU

Drömläget 2 2019 Massor av matnyttig läsning. Motsättningarna mellan ansvariga politiker och en patientförening har väl aldrig varit tydligare skriver Gert Grundström i ledaren. Jämför inte äpplen och päron uppmanar Jan Hedner, professor och en av Sveriges ledande experter inom sjukdomen sömnapné. Artiklar från Västs … fortsättning

• EXTRA viktiga årsmöten i Stockholm och i Väst

[Stockholm och Väst] Allt inför Stockholms och Väst Årsmöten, mars 2019 Regionrådet Ella Bohlin kommer till Stockholms årsmöte Utdrag ur verksamhetsberättelsen och kommande verksamhetsplan Läs mer om Uppropet för en rättvis behandling av oss apnoiker Läs XTRAnumret i PDF- här 2018 års hela verksamhetsberättelse finns … fortsättning

• UR söker barn som genomgått en sömnutredning

Apné Stockholm har fått en förfrågan från Utbildningsradion (UR) som lyder: I samband med att barnkonventionen skall bli lag år 2020 har vi på UR fått det viktiga public service-uppdraget att lära Sveriges alla vuxna om barns rättigheter. Vi kommer därför att göra en dokumentär … fortsättning

• Fullmatat julnummer av Drömläge

[Stockholm] Vad sägs om att läsa lite om vad som hänt och händer inom apneföreningarna och sömnvården? Ett fullspäckat julnummer av Drömläge 4 finns nu tillgängligt i PDF-format på webben. Våra medlemmar i Stockholm, Öst och Väst får hem den i brevlådan. Läs Drömläge 4 … fortsättning

• Bli medlem. NU!

Som medlem får du veta vad som händer inom forskningen och på leverantörsfronten. På våra medlemsmöten träffar du många medlemmar och olika föreläsare som du kan utbyta erfarenheter med. Vi jobbar lokalt och övergripande med att få en bra och rättvis behandling över hela landet. … fortsättning

• Strul, strul och strul

Under sommaren, och även hösten, har vi råkat ut för en hel del tekniskt strul vid uppdateringar av olika applikationer.  Sidorna har visat gamla uppgifter och vissa sidor har inte visats alls. Det är åtgärdat. Och vi jobbar med felsökning av formateringen och hoppas på … fortsättning

• Späckat Drömläget 2 ute nu

[Stockholm] Nytt späckat nummer av Drömläget  kommer hem till medlemmarna i Öst, Väst och i Stockholm lagom till midsommar. Här på hemsidan finns den redan PDF-form. I nummer 2 kan du läsa om hur Stockholms ordförande Gert Grundström upplever sveket från politikerna, främst KDs. Thomas … fortsättning

• Till nya och gamla medlemmar i Öst

Vi håller på att införskaffa ett nytt och bättre system för att hålla reda på er så ni inte känner er bortglömda. Vi beklagar att vi inte har varit så responsiva till våra medlemmar, men det ska vi ändra på nu!

• Drömläget nr 1 2018 Ett späckat årets första Drömläge

I årets första nummer kan du ta del av Stockholms ordförande Gerts tankar om valåret 2018. Läs även om allt som gjorts under 2017 och som planeras under 2018 så får du en bra insikt om att vi är en aktiv förening som verkligen jobbar … fortsättning

• Var med och öka kunskapen om Sömnapné

Många vet inte om att de lider av sömnapné. Det vill Philips ändra på och de vädjar nu om din hjälp. De genomför nu en stor undersökning om sömnapné.  Den ska hjälpa till med att samla underlag till stor informationskampanj för att öka kunskapen om … fortsättning