Nyheter från Stockholm

• Folkligt, festligt och fullsatt på räkfrossan

På våra räkfrossor är det alltid folkligt, festligt och fullsatt. På den senaste, den 23 maj, var nästan så att restaurangens stolar och bord inte räckte till. Men det gjorde dom och alla goda räkor också. Det sörplades och snackades och Sivert Bramstedt spelade Gitarr … fortsättning

• Hett Drömläge ute NU

Dromlaget_2_2019. Massor av matnyttig läsning. Motsättningarna mellan ansvariga politiker och en patientförening har väl aldrig varit tydligare skriver Gert Grundström i ledaren. Jämför inte äpplen och päron uppmanar Jan Hedner, professor och en av Sveriges ledande experter inom sjukdomen sömnapné. Artiklar från Västs och Stockholms … fortsättning

• Vårfest med räkor och blues

[Stockholm] Torsdagen 23 Maj är det vårfest. Blussångaren Sivert Bramstedt sjunger och spelar samtidigt när vi frossar i räkor. Det blir som vanligt stort medlemslotteri med fina priser. Portarna slås upp kl 1700. Leverantörer visar nyheter och du får chans att prova ny utrustning. Själva … fortsättning

• Det var magiskt…

Det var magiskt! kommenterade överläkare Claes Gedda sin första natt med CPAP. Han vaknade utsövd för första gången på flera, flera år. Det var Claes fru som fick honom att inse att han behövde hjälp. Hon tyckte att det var läskigt att sova bredvid sin … fortsättning

• Min e-postadress

[Stockholm] Vi vill gärna kommunicera med våra medlemmar snabbt, enkelt och billigt. Därför är det viktigt att vi har aktuell e-postadress till alla medlemmar som har mejl. I formuläret nedan kan du skriva in din gällande mejladfress. Jag vill härmed meddela min e-postadress

• Över 100 kom till årsmötet

[Stockholm] Flera av de ca 100 medlemmarna som kom till årsmötet den 14 mars ville säkert höra höra Ella Bohlin, Vårdutvecklingsregionråd i region Stockholm (fd Lanstinget, SLL ) berätta om upphandlingscirkusen i Stockholm och om vad hon anser om den orättvisa behandlingen av oss apnoiker. … fortsättning

• EXTRA viktiga årsmöten i Stockholm och i Väst

[Stockholm och Väst] Allt inför Stockholms och Väst Årsmöten, mars 2019 Regionrådet Ella Bohlin kommer till Stockholms årsmöte Utdrag ur verksamhetsberättelsen och kommande verksamhetsplan Läs mer om Uppropet för en rättvis behandling av oss apnoiker Läs XTRAnumret i PDF- här 2018 års hela verksamhetsberättelse finns … fortsättning

• Boka in 14 mars för årsmöte I Stockholm

[Stockholm] Den 14 mars har vi ett årsmöte att se fram emot. Ella Bohlin, Vårdutvecklingsregionråd i region Stockholm (fd Lanstinget, SLL ) har tackat ja till att komma till vårt årsmöte. Förbered gärna frågor om kommande sömnvård, upphandling mm. Boka in 14 mars kl 1700 … fortsättning

• UR söker barn som genomgått en sömnutredning

Apné Stockholm har fått en förfrågan från Utbildningsradion (UR) som lyder: I samband med att barnkonventionen skall bli lag år 2020 har vi på UR fått det viktiga public service-uppdraget att lära Sveriges alla vuxna om barns rättigheter. Vi kommer därför att göra en dokumentär … fortsättning

• UPPROP FÖR RÄTTVISA

[Stockholm] I dagsläget känner vi apnoiker i Stockholm oss som mjölkkor.  I korthet så köper landstinget in CPAer och masker för ca 10 miljoner kr och hyr ut CPAPer för 30 miljoner kr.  Och nu ska en enda vårdgivare behandla Stockholms alla apnoiker. Vi är … fortsättning

• Apnéupphandlingen i fokus på fullsatt julmöte

Det var trångt, folkligt, festligt men lite oroligt på det fullsatta julmötet den 11 december. Stockholm Heartcenter hade just vunnit upphandlingen av behandlingen av oss patienter med obstruktiv sömnapné. Många av oss ca 120 medlemmar på plats var oroliga för vad som skulle ske. … fortsättning

• EXTRA EXTRA Aleris har fått förlängt förtroende

[Stockholm 08 mars 2019]  Aleris har fått förlängt förtroende att sköta om huvud parten av sömnvård i Region Stockholm fram till 30 juni 2020. Mer info kommer när vi vet mer.   Nedan några turer kring upphandlingen Aleris har överklagat upphandlingen av sömnvård [Stockholm jan … fortsättning

• Fullmatat julnummer av Drömläge

[Stockholm] Vad sägs om att läsa lite om vad som hänt och händer inom apneföreningarna och sömnvården? Ett fullspäckat julnummer av Drömläge 4 finns nu tillgängligt i PDF-format på webben. Våra medlemmar i Stockholm, Öst och Väst får hem den i brevlådan. Läs Drömläge 4 … fortsättning

• Äntligen! Julmöte i Stockholm

[Stockholm] Boka redan nu in  Tisdagen den 11 december för vår Julfest. Doktor Richard Harlid, förmodligen Sveriges mest erkända läkare inom sömnapné kommer och berättar för oss om sömnapné och om vården av sömnapné. Philips och ResMed berättar om sina senaste produkter från scenen och … fortsättning

• Höstmöte med flipp och flopp

[Stockholm] Till vårt höstmöte hittade nästan 50 medlemmar och styrelsen undrar hur många medlemmar som åkte ut till ordföranden i Saltsjöbaden istället för till Tellus Servicehus på Lignagatan där mötena hållits de senaste tio åren. Tyvärr hade adressen till Tellus fallit ur möteskallelsen och bara … fortsättning

• Stockholms stadgar nu plats

På extra årsmötet den 11 oktober 2018 beslöt man enhälligt att ändra en smärre formulering i stadgarna som innebar att det inte längre finns några suppleanter i styrelsen. Alla är i styrelsen är därmed ledamöter, ur vilka ordföranden kassör och sekreterare väljs. Stadgarna i sin … fortsättning

• Kom till höst- och extra årsmöte den 11 oktober

[Stockholm] Den 11 oktober blir det höstmöte i Stockholm med extra årsmöte där det slutgiltigt ska slås fast att suppleanter utgår ur styrelsen och ersätts med ledamöter. Det är endast en formsak eftersom det i praktiken redan fungerar som så. Vi startar med kaffe och … fortsättning

• Bli medlem. NU!

Som medlem får du veta vad som händer inom forskningen och på leverantörsfronten. På våra medlemsmöten träffar du många medlemmar och olika föreläsare som du kan utbyta erfarenheter med. Vi jobbar lokalt och övergripande med att få en bra och rättvis behandling över hela landet. … fortsättning

• Strul, strul och strul

Under sommaren, och även hösten, har vi råkat ut för en hel del tekniskt strul vid uppdateringar av olika applikationer.  Sidorna har visat gamla uppgifter och vissa sidor har inte visats alls. Det är åtgärdat. Och vi jobbar med felsökning av formateringen och hoppas på … fortsättning

• Sluta mjölka oss apnoiker! Valnummer av Drömläge

Det är hög tid att sluta mjölka oss apnoiker i Stockholm! Behandlingen bör ingå i högkostnadsskyddet! I valnumret redovisas partiernas syn på hur behandlingen av Stockholms apnoiker ska gå till. Vår ordförande Gert Grundström är trött på svikna löften och kräver nu att högkostnadsskyddet även … fortsättning

• Upphandling av sömnvård åter avbruten

[Stockholm] Upphandlingen av sömnvården inom Stockholms läns landsting har åter avbrutits. Landstinget har ånyo funnit att underlaget för upphandlingen är minst sagt bristfälligt och har därför nu i juni 2018 åter avbrutit processen. – Det är naturligtvis bra att man avbryter upphandlingen och vi hoppas … fortsättning

• Vi var på järvaveckan

[Stockholm] Den 12 juni fick vi låna ett bord och plats i Funktionsrätts mässtält i några timmar för att visa  upp oss och vi fick lite erfarenhet om vad vi kan göra till nästa år. Apné Stockholms ordförande Gert dukade upp bordet med broschyrer och … fortsättning

• Späckat Drömläget 2 ute nu

[Stockholm] Nytt späckat nummer av Drömläget  kommer hem till medlemmarna i Öst, Väst och i Stockholm lagom till midsommar. Här på hemsidan finns den redan PDF-form. I nummer 2 kan du läsa om hur Stockholms ordförande Gert Grundström upplever sveket från politikerna, främst KDs. Thomas … fortsättning

• Vinst- och räkfrossa i sommarhetta

[Stockholm] Den  31 maj var det räkfrossa på medlemsmötet på Tellus. Förutom räkor i mängder var det också många vinnare i lotteriet. Drygt 70 medlemmar trotsade sommarhettan och tog sig till medlemsmötet på Tellus på Lignagatan för att få träffa andra medlemmar,  olika leverantörer för … fortsättning

• SFSS-kongress skapade nya kontakter

[Stockholm] Under några heta dagar, 28-30 Maj, hade SFSS, Svensk förening för sömnforskning och sömnmedicin, kongressdagar i Örebro med en mängd olika seminarier. Vi, apnéföreningen i Stockholm var naturligtvis där och visade upp oss tillsammans med en rad leverantörer som hjälper till med att underlätta … fortsättning

• Fel namn på fakturan?

[ Stockholm] Bertil blev Stina som blev Oskar eller Sture. Vi beklagar alla namnfel och rättar allt eftersom ni meddelar oss. Vi har nu ett helt nytt modernt medlemsregister som ska hålla ordning på alla namn och adresser och vem som betalat vad. Problemet är … fortsättning

• Anmäl dig till räkfrossan 31 maj

[Stockholm] Den 31 Maj KL 17.00 slår vi upp dörrarna till vårmötet med den populära räkfrossan. Nytt för i år är att restaurangen sköter hela räkfrossan. Det innebär att vi måste ta ut en ett bidrag – en kuvertavgift – på 50 kr som betalas … fortsättning

• Njut Björn Frantzéns kolhydratfattiga mat

[Stockholm] Vi är glada att kunna presentera Recept ut Björn Frantzéns kokbok “för sugna diabetiker och annat folk”. Det har länge  funnits en idé om att vi skulle skriva om bra nyttiga recept för oss överviktiga (för många av oss som har sömnapné är tyvärr överviktiga). … fortsättning

• Internationella sömndagen firades på Cityterminalen

[Stockholm] Såväl morgonpigga som morgontrötta möttes  tidigt i ottan den 16 mars av Apnéföreningen och Philips i Norden på CityTerminalen. Vi ville uppmärksamma World sleep day. Den 16 mars är internationella sömndagen och den instiftades av World Association of Sleep Medicine (WASM) för att hylla … fortsättning

• Thomas Magnusson Årsmöte med sötma

[Stockholm] Trots yrväder med blötsnö dök det 76 medlemmar på årsmötet. Det är drygt 8 procent av medlemskåren. Det måste vi ändå vara nöjda med. Och att vi på självaste Kvinnodagen lyckades fördubbla den kvinnliga representationen i styrelsen Mötet inleddes med att Gert, Stockholms ordförande, … fortsättning

• Drömläget nr 1 2018 Ett späckat årets första Drömläge

I årets första nummer kan du ta del av Stockholms ordförande Gerts tankar om valåret 2018. Läs även om allt som gjorts under 2017 och som planeras under 2018 så får du en bra insikt om att vi är en aktiv förening som verkligen jobbar … fortsättning

• Kom på Stockholms årsmöte 8 mars

[Stockholm] Fler och fler kvinnor behandlas mot sömnapné och det uppmärksammar vi naturligtvis på årsmötet som vi nu håller på självaste Kvinnodagen, den 8 mars. Men framförallt kommer Thomas Magnusson från StorStockholms Diabetesförening att prata om en ofta förekommen följdsjukdom till sömnapné, Diabetes. Förutom sedvanligt … fortsättning

• Tipsa oss. Vi vill synas!

[Stockholm] Vi syns på alltfler platser där det finns Apnoiker. Vår tidning Drömläge finns på finns på många vårdcentraler. Hjälpmedelscentralen i Solna fått upp ett broschyrställ i vilket vi har tidningen Drömläge, informationsbroschyrer och foldrar. Jo, jo, vi  Apnoiker  finns  överallt men apneföreningen satsar på … fortsättning

• Fullsatt julmöte med mycket input

[Stockholm] Om det var ordföranden, föreläsarna, julmaten eller lotteriet, som drog alla medlemmar till årets julmöte den 12 december vet vi inte. Men vi såg att det bars ut extrastolar för fulla muggar och vi i Apnéföreningen fyllde nästan hela Tellus stora sal. Över 100 … fortsättning

• Swisha 200 kr och bli medlem hela 2018

Vi har nu underlättat att bli medlem i Stockholm. Genom att swischa 200 kr till oss blir du medlem hela 2018. Swisha 200 kr till  1232631281 och fyll sedan i några uppgifter här  Välkommen till Apnéföreningen i Stockholm!

• Fyrklöver blev treklöver

Dalarna hade en förening på gång men initiativtagaren blev tyvärr så sjuk att han meddelat att han måste avsäga sitt uppdrag. Vi letar nu efter en efterträdare, efter personer, som vill starta upp en förening på eller nära sin hemort. Du? Kontakta oss i Stockholm … fortsättning

• Drömlägets omslag nr 4 Fullmatat Drömläge nr 4 ute nu

Årets sista Drömläge nr 4 är fullmatat Alla medlemmar i Stockholm, Öst och Väst får hem Drömläget i brevlådan v 48 eller 49. Redan nu kan du läsa hela tidningen här på hemsidan i PDF-format. Gå till Drömläget Läs om ordförande Gerts tillbakablick på ett … fortsättning

• Kom på julgröt och skinka

[Stockholm] Portarna slår upp kl 17 00 den 12 december till årets sista medlemsmöte. Även i år blir det gröt, skinka, smörgås, kaffe mm. Öl och vin serveras till självkostnadsvis Innan maten är det en intressant föreläsning och medlemsmöte. Chans till fina priser finns i … fortsättning

• Stockholms politiker om vården av sömnapné

Efter många turer stoppades upphandlingen av hur, och i vilken regi, behandling av sömnapné ska ske framledes. Underlaget innehöll  brister och felaktiga fakta. Nu tas det fram ett bättre underlag där vi i Apnéföreningen har insyn och påverkansmöjligheter. Bra för oss apnoiker och alla skattebetalare. … fortsättning

• Ronny Svensson visar sin CPAPmask TV4 uppmärksammar snarkning och sömnapné

TV4- doktorn reder ut sambandet mellan hjärtinfarkt, stroke, diabetes och snarkning. Och filmkritikern Ronny Svensson berättar om när han upptäckte CPAP och grät av lycka. TV4s husdoktor Mikael förklarar i morgonprogrammet riskerna med att snarka och ha sömnapné. Ronny berättar om hans nya liv med … fortsättning

• Ulla Söder visar hedersdiplomet Ulla Söder blir hedersmedlem

På höstmötet den 5 oktober överlämnade Apnéföreningens ordförande Gert champagne och hedersdiplom till Ulla Söder. Ulla har bestämt sig för att nu får det bli make, barnbarn och vänner på heltid. Motivering till erkännandet var: Du har tilldelats Apnéföreningens Hedersdiplom för ditt berömvärda arbete att … fortsättning

• Medlemsmöte med bett

Prick 18.00, efter mingel, kaffe och smörgås, inledde ordförande Gert mötet med att hälsa alla välkomna, särskilt då alla nya medlemmar och utställarna från ResMed, Philips och SomnoMed som var kvällens värd. Ulla Söder, ett bekant ansikte för många av oss apnoiker i hela Sverige, … fortsättning

• Så var höstmötet den 5 oktober…

Inom kort kan du se hur medlemsmötet den 5 oktober gick till. Boka redan nu in den 12 december då det vankas julgröt och skinka.

• Medlemsmöte 5 oktober startar kl 1700

Vi ses på medlemsmötet den 5e oktober . Själva mötet  börjar kl 18.00 men vi har som vanligt chans att ta del av utställare och få kontakt med olika leverantörer från 17.00 innan ordföranden äntrar scenen Tellus fritidscenter Lignagatan 8 vid Hornstull. Väl mött

• Omslag Drömläge nr 3 2017 Drömläge nr 3 ute nu

Drömläget 3 finns nu som pdf. Till våra medlemmar i Stockholm, Öst och Väst kommer den fysiskt hem i brevlådan. Låt oss få veta om ni vill ha några exemplar till er vårdcentral eller sömnlabb. Vi fixar det! I det här numret kan du läsa … fortsättning

• Kristdemokraterna (KD) svarar

Vi har bett alla partier att kommentera den stoppade upphandlingen och sin syn på behandlingen av sömnapné. Nedan svarar Kristdemokraterna. De tar våra synpunkter på största allvar. Kristdemokraterna svarar Att leva med obstruktiv sömnapné påverkar hela kroppen. Obehandlad sömnapné kan ge följdsjukdomar därför är oerhört viktigt … fortsättning

• Dag Larson (s) på vår linje

Larsson anser att S bör arbeta för att högkostnadsskydd införs på både CPAP och masker, eftersom att det handlar om behandling av en sjukdom.  Det svaret fick vår ordförande Gert när han träffade Dag Larson och Amanda Runsiö (s) den 31 augusti  På mötet redogjorde … fortsättning

• Medlemsmöten 5e okt och 12e december

[Stockholm] Boka redan nu in höstens medlemsmöten i din almanacka. Vi ses den 5e oktober kl 1800 0ch den 12e december som vanligt på Tellus fritidscenter, Lignagatan 8 vid Hornstull. Mer information kommer senare.

• Vi ställer politikerna mot upphandlingsväggen

[Stockholm] I sista skälvande stund lyckades vi stoppa beslutsunderlaget för upphandlingen av sömnvården i Stockholm. Underlaget innehöll faktafel och brister som skulle leda till undermåligt beslut när det gäller sömnvården i Stockholm. Det är hundratals miljoner det handlar om. Nu erbjuder vi politikerna möjlighet att … fortsättning

• Vi påverkar med fakta

[Stockholm] I Stockholms Landsting är det dags att göra nya upphandlingar och i sista stund lyckades vi i Stockholm få politikerna att inse att de höll på att fatta beslut om upphandling på bristande, till och med felaktigt underlag. Underlaget återremitterades och nu ska Apnéföreningen … fortsättning

• Gert frossar Räkfrossa med föreläsning – en vaken tillställning!

[Stockholm] Nu är vi en patientförening att räkna med. Vi har just lyckats få politikerna i Hälso- och sjukvårdsnämnden dra tillbaka beslutsunderlaget  om upphandling gällande öppenvård och sömnapné. Underlaget saknade många fakta och vissa fakta var inte fakta. Nu ska vi tillsammans med expertis se till … fortsättning

• Vårmöte med räkfrossa 16 maj

[Stockholm] Kom på vårt vårmöte och frossa i räkor. Ät hur mycket du vill! Frossa! Den 16 maj kl 17 00 slås portarna upp på Tellus Fritidscenter vid Hornstull på Lignagatan 8. Vi börjar med att mingla med utställare av andra apnoiker. Vår ordförande Gert … fortsättning

• Ulla Söder från ResMed Maskerade nyheter på årsmötet