Nyheter från Väst

journalist o fotograf - skulptur

• Hett Drömläge ute NU

Dromlaget_2_2019. Massor av matnyttig läsning. Motsättningarna mellan ansvariga politiker och en patientförening har väl aldrig varit tydligare skriver Gert Grundström i ledaren. Jämför inte äpplen och päron uppmanar Jan Hedner, professor och en av Sveriges ledande experter inom sjukdomen sömnapné. Artiklar från Västs och Stockholms … fortsättning

• Rådgivning Hälsoteket Frölunda Kulturhus. Hälsoteket Kåken Härlanda

Apné Väst kommer att vara på Hälsoteket Frölunda Kulturhus Valthornsgatan Västra Frölunda för rådgivning om sömnapné torsdag den 14/2. 14/3 och 11/4 mellan kl. 14.00 – 15.30. Hälsoteket Kåken Härlanda. tisdag 5/2, 5/3 och 2/4 mellan kl 12.00 – 14.00

• Väst bjuder in till årsmöte 20 mars

Välkommen till Väst årsmöte Obs, ny lokal! Styrelsen för Apnéföreningen Väst bjuder härmed in medlemmarna till årsmöte den 20 mars. Observera att vi denna gång håller till i Örgryte församlingshem som ligger på Herrgårdsgatan 2. Örgryte församlingshem erbjuder synnerligen trivsamma och lättillgängliga lokaler. Föreningen bjuder på … fortsättning

• UR söker barn som genomgått en sömnutredning

Apné Stockholm har fått en förfrågan från Utbildningsradion (UR) som lyder: I samband med att barnkonventionen skall bli lag år 2020 har vi på UR fått det viktiga public service-uppdraget att lära Sveriges alla vuxna om barns rättigheter. Vi kommer därför att göra en dokumentär … fortsättning

• Bli medlem. NU!

Som medlem får du veta vad som händer inom forskningen och på leverantörsfronten. På våra medlemsmöten träffar du många medlemmar och olika föreläsare som du kan utbyta erfarenheter med. Vi jobbar lokalt och övergripande med att få en bra och rättvis behandling över hela landet. … fortsättning

• Apnéföreningen Väst bjuder in till årsmöte 15 mars

[Väst] Mötet går av stapeln på Nordengården, Stockholmsgatan 16 i Göteborg. Den ligger inte så långt från Redbergsplatsen. Spårvagnshållplats Stockholmsgatan Datum: torsdagen den 15 mars 2018 Tid kl. 17.30. Vi räknar med att hålla på till ca 20.00. Program: 16.30 Drop-in. Produktutställning av gästande leverantörer. … fortsättning

• Drömlägets omslag nr 4 Fullmatat Drömläge nr 4 ute nu

Årets sista Drömläge nr 4 är fullmatat Alla medlemmar i Stockholm, Öst och Väst får hem Drömläget i brevlådan v 48 eller 49. Redan nu kan du läsa hela tidningen här på hemsidan i PDF-format. Gå till Drömläget Läs om ordförande Gerts tillbakablick på ett … fortsättning

• Ronny Svensson visar sin CPAPmask TV4 uppmärksammar snarkning och sömnapné

TV4- doktorn reder ut sambandet mellan hjärtinfarkt, stroke, diabetes och snarkning. Och filmkritikern Ronny Svensson berättar om när han upptäckte CPAP och grät av lycka. TV4s husdoktor Mikael förklarar i morgonprogrammet riskerna med att snarka och ha sömnapné. Ronny berättar om hans nya liv med … fortsättning

• Rådgivning Kulturhuset Frölunda Bibliotek

[Väst] Hälsoteket  Frölunda Kulturhus. I höst kommer vi att vara på Hälsoteket följande dagar. Torsdagar den 7 September, 5 Oktober, 9 November. För rådgivning om sömnapné och snarkning och vad det finns för hjälp med detta. Tid:14.00 – 15.50 Plats: Valthornsgatan 431 46 Västra Frölunda

• Hjälpmedel skickas direkt hem

[Väst] Från och med 1 maj 2017 kommer alla hjälpmedel som till exempel masker, slangar och filter till CPAP att skickas direkt från hjälpmedelscentralen hem till dig som bor i Västra Götlandsregionen. Sömnmedicinsk Enhet vid Sahlgrenska sjukhuset Är du patienter hos Sömnmedicinsk Enhet ska du … fortsättning

• Årsmöte ApnéVäst, rapport

[Väst] Apné Väst höll årsmöte den 16 mars 2017. Mötet besöktes av 35 medlemmar. Doktor Ludgar Grote från Sömnlabb höll ett mycket givande föredrag. Utställare från Philips och ResMed visade upp sina produkter. Ulla Söder Rimsmed blev avtackad hon slutar (Pensionär) Därefter var det årsmötesförhandling. … fortsättning

• Sömnapné ett folkhälsoproblem med stora ojämlikheter

Jan Hedner och Ludger Grote, Sömnmedicinsk avdelning/Sahlgrenska Universitetssjukhuset skriver på Dagens Medicin om vikten av att sömnapné behandlas, något som sker i alltför liten utsträckning och med stora skillnader såväl mellan olika regioner som mellan könen. “Statistik från Svenska sömnapnéregistret, Sesar, visar att medianväntetiden från … fortsättning

• Hälsoteket Frölunda Kulturhus

[Väst] I vår kommer vi att vara på  Hälsoteket i Frölunda Kulturhus följande torsdagar: 9 februari, 9 mars och 6 april  för rådgivning om sömnapné. Plats: Frölunda Kulturhus, Valthornsgatan, 421 46 Västra Frölunda Tid: Torsdagar  14.00 – 15.30

• Väst bjuder in till Årsmöte

[Väst] Apnéföreningen Väst bjuder in till årsmöte. Mötet går av stapeln på Nordengården, Stockholmsgatan 16 i Göteborg. Det ligger inte så långt från Redbergsplatsen. Datum: Torsdagen den 16 mars 2017 Tid kl. 16.30. Vi räknar med att hålla på till ca 20.00. Program: Drop-in. Produktutställning … fortsättning